Sunday, November 27, 2011

안녕 친구야!!! ~annyeong chingu-ya!!~~~ ^^

haha it has been quite awhile since the last i published my last post..hmm the last post is on 24th of July..(should i use 'quite'??) but that's okay ^^ hahaha.. n while writing my last post, i was thinking weather i was started being the 'REAL BLOGGER'....and then it's turn out -> ABSOLUTELY NOPE!!! keke ^^" 

assalamualaikum sumer!! HOI! JAWAB SALAM LAH!!  :p...
mintak maaf lah sumer krn suda lama x mengupdate (<-sila jgn tiru ayat bhs melayu sy ini -,-)... slps hbs final exam last yr, sy tlh pulang ke malaysia dgn slmt..ada la dlm 2 bulan 1/2 balik...hmm homesick la plak..nk jumpa my dear ISMAEL hehe..

sblm ke perenggan yg strsnyr, sy nk ucap tahniah utk 2 org adik sy iaitu NAJWA MUNAWWARAH dan FATINI FADHILA...

najwa->sbb dh brjaya n menyambung pelajaran jadi salah seorang mahasiswi UITM terengganu (tp trnggnu blh mane sy x pasti...) ^^" semoga jd seorg mahasiswi, hamba, dan anak yg dibanggakan..amin

fatini-> sbb dpt dean list lg sem nie..along doakan sem dpn (sem yg akhir) pon awk dpt dean list jgk..amin



seterusnya, sy nk report kerja part time yg tlh sy wt tnpa gaji..malahan sy yg memberi gaji kpd bos sy TT,TT...









sy dan najwa tlh membuat bisnes felt-craft dgn jayanya!!! hehehe...comel x??!! ^,^ comelkan! bukan sng nk jahit nie..sy tlh menjdi tukang jahit dgn jayanya..dan najwa tlh menjadi tukang memasukkan benang dalam jarum dgn jayanya juga (sbb mata sy x bpe nk nmpak ^^" mujurlah doktor pon tinggal jahit je sbb jarum jahit nurse yg masukkan-erk!! btol ke??)

sy jg tlh membuat beberapa biji zip pencil case atas permintaan kwn2 adk sy maryam..sbnrnyr sy xpndai gunakan mesin jahit (dlu tem skola, utk keje kursus khb sy antr je kedai amoi mintak tlg jahitkan projek sy-yg kne pakai mesin jahit la..bukan jahit sumer -,-")..tp disebabkan adik2, sy tlh menjadi penjahit yg brjaya lah! hehe..

utk sy, sy tlh membuat zip+ribbon pencil case yg tlh menarik mata beberapa org classmate sy ^^"...sng wt pencil case sndiri memandangkan sy agak cerewet nk membeli pencil case sndiri...nt bl free sy upload pic okay ^,-

sekarang jg sy amat busy -,-" kalo sblm nie berepisod2 sy bleh hbskn collection cte korea sy, tp skrg amat susah utk hbskn wpon 1 episode melainkan hr cuti memandangkan jadual yg agak pack..tp kalo dh kata addicted tue mmg pyh la jgk, dpt tgk suku dr 1 episode tue pon dh jd hehe...


atr korean drama yg tgh sy tgk skrg:
-protect the boss
-poseidon
-the greatest love


doakan sy dpt mumtaz dlm sumer exm thn nie supaya sy dpt jd doktor yg brjaya utk islam kelak ^,- jg spy sy dpt nek thn 4 dan g hospital thn dpn..amin...

owh lupa nk crte, hr tue saya dn kwn2 wakili azhar utk PERUBATAN nyr sportday sbg saringan utk wakili muhafazah cairo..alhamdulillah, azhar bolot no.1 n no.3 utk handball n netball, basketball plak no.1..tp utk futsal sy xpasti dpt no. bpe ^^"..kami azhar banat lawan ngn student cairo u. n ainsham u... no.1 n no.2 akan dihantar ke zaqaziq utk lwn ngn muhafazah len...insyaallah jk tiada apa2 halangan sy akan turut ke zaqaziq memandangkan team sy dpt no.1 utk handball...n sy amat brharap housemate sy pon dpt g utk bg sorakan utk sy hehe

ok la..tue je dlu utk skrg..bye ^^

Sunday, July 24, 2011

Yang nie boley?? ^0^

my dear cousin, cik rima dania;
  bley pakai yg ni x? skali ngn piano tue..??

Wednesday, July 20, 2011

Post Nie Utk Makcik Sayer Yg Cantek ^0^ ~FINAL~

wahh!!! dh cm tgk cter korea dh! siap der final episode! keke... sori la makcik cantek sbb lmbt wt post ni, kte kene bca buku huhu TT,TT esok exam Psychology ^,-

ngn mgunakan model sedia ada, nie dier baju acik ^^





kte lgsg edit pon pic2 nie (xsmpat huhu)...harapnyr acik puas hati hehe ^,^v

Tuesday, July 19, 2011

Hukum Puasa Setelah Pertengahan Sya'ban

Hukum Puasa Setelah Pertengahan Sya'ban

Segala puji bagi Allah, Rabb semesta alam. Shalawat dan salam kepada Nabi kita Muhammad, keluarga dan sahabatnya.
Sebagian orang menganggap bahwa puasa setelah pertengahan sya'ban tidak dibolehkan karena ada beberapa hadits yang melarang ini. Tulisan kali ini akan meninjau lebih jauh bagaimanakah yang tepat dalam masalah ini. Semoga bermanfaat.
Larangan Puasa Setelah Pertengahan Sya'ban
Ada beberapa lafazh yang membicarakan larangan puasa setelah pertengahan bulan Sya’ban.
Dari Abu Hurairah, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
إِذَا انْتَصَفَ شَعْبَانُ فَلاَ تَصُومُوا
Jika tersisa separuh bulan Sya’ban, janganlah berpuasa.” (HR. Tirmidzi no. 738 dan Abu Daud no. 2337)
Dalam lafazh lain,
إِذَا كَانَ النِّصْفُ مِنْ شَعْبَانَ فَلاَ صَوْمَ حَتَّى يَجِىءَ رَمَضَانُ
Jika tersisa separuh bulan Sya’ban, maka tidak ada puasa sampai datang Ramadhan.” (HR. Ibnu Majah no. 1651)
Dalam lafazh yang lain lagi,
إِذَا كَانَ النِّصْفُ مِنْ شَعْبَانَ فَأَمْسِكُوا عَنِ الصَّوْمِ حَتَّى يَكُونَ رَمَضَانُ
Jika tersisa separuh bulan Sya’ban, maka tahanlah diri dari berpuasa hingga dating bulan Ramadhan.” (HR. Ahmad)


Sebenarnya para ulama berselisih pendapat dalam menilai hadits-hadits di atas dan hukum mengamalkannya.
Di antara ulama yang menshahihkan hadits di atas adalah At Tirmidzi, Ibnu Hibban, Al Hakim, Ath Thahawiy, dan Ibnu ‘Abdil Barr. Di antara ulama belakangan yang menshahihkannya adalah Syaikh Al Albani rahimahullah.
Sedangkan ulama lainnya mengatakan bahwa hadits tersebut adalah hadits yang mungkar dan hadits mungkar adalah di antara hadits yang lemah. Di antara ulama yang berpendapat demikian adalah ’Abdurrahman bin  Mahdiy, Imam Ahmad, Abu Zur’ah Ar Rozi, dan Al Atsrom. Alasan mereka adalah karena hadits di atas bertentangan dengan hadits,
لاَ تَقَدَّمُوا رَمَضَانَ بِصَوْمِ يَوْمٍ وَلاَ يَوْمَيْنِ
Janganlah mendahulukan Ramadhan dengan sehari atau dua hari berpuasa.” (HR. Muslim no. 1082). Jika dipahami dari hadits ini, berarti boleh mendahulukan sebelum ramadhan dengan berpuasa dua hari atau lebih.
Al Atsrom mengatakan,“Hadits larangan berpuasa setelah separuh bulan Sya’ban bertentangan dengan hadits lainnya. Karena Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam sendiri berpuasa di bulan Sya’ban seluruhnya (mayoritasnya) dan beliau lanjutkan dengan berpuasa di bulan Ramadhan. Dan hadits di atas juga bertentangan dengan hadits yang melarang berpuasa dua hari sebelum Ramadhan. Kesimpulannya, hadits tersebut adalah hadits yang syadz, bertentangan dengan hadits yang lebih kuat.”


At Thahawiy sendiri mengatakan bahwa hadits larangan berpuasa setelah separuh Sya’ban adalah hadits yang mansukh (sudah dihapus). Bahkan Ath Thohawiy menceritakan bahwa telah ada ijma’ (kesepakatan ulama) untuk tidak beramal dengan hadits tersebut. Dan mayoritas ulama memang tidak mengamalkan hadits tersebut.
Namun ada pendapat dari Imam Asy Syafi’i dan ulama Syafi’iyah, juga hal ini mencocoki pendapat sebagian ulama belakangan dari Hambali. Mereka mengatakan bahwa larangan berpuasa setelah separuh bulan Sya’ban adalah bagi orang yang tidak memiliki kebiasaan berpuasa ketika itu. Jadi bagi yang memiliki kebiasaan berpuasa (seperti puasa senin-kamis), boleh berpuasa ketika itu, menurut pendapat ini(Lihat Lathoif Al Ma’arif, 244-245)
Pendapat yang tepat dalam masalah ini adalah tidak ada masalah puasa setelah pertengahan sya'ban karena hadits larangan tersebut termasuk hadits lemah, apalagi jika punya kebiasaan puasa.
Puasa satu atau dua hari sebelum Ramadhan
Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لاَ تَقَدَّمُوا رَمَضَانَ بِصَوْمِ يَوْمٍ وَلاَ يَوْمَيْنِ إِلاَّ رَجُلٌ كَانَ يَصُومُ صَوْمًا فَلْيَصُمْهُ
Janganlah mendahulukan Ramadhan dengan sehari atau dua hari berpuasa kecuali jika seseorang memiliki kebiasaan berpuasa, maka berpuasalah.” (HR. Muslim no. 1082)
Berdasarkan keterangan dari Ibnu Rajab rahimahullah, berpuasa di akhir bulan Sya’ban ada tiga model:
Pertama, jika berniat dalam rangka berhati-hati dalam perhitungan puasa Ramadhan sehingga dia berpuasa terlebih dahulu, maka seperti ini jelas terlarang.
Kedua, jika berniat untuk berpuasa nadzar atau mengqodho puasa Ramadhan yang belum dikerjakan, atau membayar kafaroh (tebusan), maka mayoritas ulama membolehkannya.
Ketiga, jika berniat berpuasa sunnah semata, maka ulama yang mengatakan harus ada pemisah antara puasa Sya’ban dan Ramadhan melarang hal ini walaupun itu mencocoki kebiasaan dia berpuasa, di antaranya adalah Al Hasan Al Bashri. Namun yang tepat dilihat apakah puasa tersebut adalah puasa yang biasa dia lakukan ataukah tidak sebagaimana makna tekstual dari hadits. Jadi jika satu atau dua hari sebelum Ramadhan adalah kebiasaan dia berpuasa –seperti puasa Senin-Kamis-, maka itu dibolehkan. Namun jika tidak, itulah yang terlarang. Pendapat inilah yang dipilih oleh Imam Asy Syafi’i, Imam Ahmad dan Al Auza’i. (Lihat Lathoif Al Ma’arif, 257-258)
Kenapa ada larangan mendahulukan puasa satu atau dua hari sebelum Ramadhan?
Pertama, jika berpuasa satu atau dua hari sebelum Ramadhan adalah dalam rangka hati-hati, maka hal ini terlarang agar tidak menambah hari berpuasa Ramadhan yang tidak dituntunkan.
Kedua, agar memisahkan antara puasa wajib dan puasa sunnah. Dan memisahkan antara amalan yang wajib dan sunnah adalah sesuatu yang disyariatkan. Sebagaimana Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang menyambungkan shalat wajib dengan shalat sunnah tanpa diselangi dengan salam atau dzikir terlebih dahulu. (Lihat Lathoif Al Ma’arif, 258-259)
Alhamdulillahilladzi bi ni'matihi tatimmush sholihaat.
***
Penulis: Muhammad Abduh Tuasikal

Sunday, July 17, 2011

Post Nie Utk Makcik Sayer Yg Cantek ^0^ (3)

uishh...x pnh seumo hidup ku berblog, siap da siri lg hheheh :P memang istimewa btol makcik aku yg sorg neh...(ha! tuan punya badan jgn kembang!!! aip! sengih pon jgn!!! x,x)

utk makcik ku trsayang, jubah no.5 kter rs dh sold out la...sbb kte tnyr org arb tuh, dier suh kte cr sndiri...1 kedai dier kte tgk, xde pon jubah no.5 tue =,='
sori bangat!! org arb nyr stail dier xde impan produk dier 2 dlm kuantiti yg byk, so spe cpt dier dpt... ^,^"

tp nie kte de jubah design baru tau...dier baru display...hehe..

esok insyaallah kte nk tmn kwn kte g kuar duit, so bleh la bli skali (klo acik brkenan la huhu)

                                                      ~Jubah 6 (uish dh yg ke 6 @,@v) hehe ~
                                                       nampak biasa je kan?? xpe2 tgk nt ^^v

                                                          ~Jubah 6: poket jubah~

                                                          ~Jubah 6: poket + lengan ~

                                                    ~Jubah 6: design bawah (belah kiri)~

                                             ~Jubah 6:design bawah (belah kanan) + poket~

                                    ~Jubah 6: display full punyr- hehe cantik x patung nie pakai? ~

                                                   ~Jubah 6: display, bhgn atas~

harapnyr cik reen dpt gne kan mata acik yg sgt power tue utk scan pic jubah 6 yg display nyr...hhuhu kte x tau la acik ske ke x..tp kte tgk ptg nie pakai nmpk cm cool giler dier pakai hehe =,='

                                                                      ~Jubah 7~

                                                               ~Jubah 7: top~


yg jubah 7 nie, kwn kte kta cntek n dier ske....klo kte, jubah nie mmg cntik tp bkn test kte huhu...


acik, cmne?? cpt2 wt kptsn, esok sy nk g bli dh...

p/s: newey, kte rs test kt berdua sama. so in case klo esok de jubah yg lg cool dr yg nie, kte mek la jubah 2 utk acik ^,-

Thursday, July 14, 2011

another design for my makcik cantek


kte upload another pic sbb acik ske yg jubah biru tue kn? ( yeke?? hehe) kte rs 2 jubah nie cm da test yg acik nk

                                                                  ~Jubah 4~


kalo nk bandingkn atr jubah biru ngn jubah no.5 nie, kte plg ske jubah no.5...nmpk lbh modern + elegance ^0^..

sebut psl hrga, kte x psti la plak bpe hrga nyr...yg psti beratus genih la acik ^^" MAYBE dlm lbh kurg L.E300 (RM 1 = L.E 1.9 ->current rate) means about RM150 insyaallah

Shopping Time ^0^

       haha...if my omma n my appa read this post, they must be scold me ^^" 미안해 옴마 아빠 ^^ 
                            (Thus, can anyone teach me how to resize the Title font to small???)

actually i bought some souvenirs to my family + for the preparation for Eid's too hehe.. I spent L.E 'blabla' for this, but i only spent L.E 17 for myself TT,TT ... here are the pics of my 'ronggeng2' with my beloved friend 'yeobo' hehe..

First of all, we've to recharge our energy ^^ - at Hardees :
                                                     My beloved friend, 'Yeobo'


                                       Waiting for our ordered meal..Customer's no. is 27

                                              Spicy French Fries...mm!! Yummy!!

                   Wrap Tuna for yeobo...n wrap grilled chicken for me ^^ ~jumping!!~

                                     Now, lets evaluate this restaurant's service @,@
                                          ~mm..can i give heart or star, instead??~

                             at Hussien ^^" L.E 3 for mineral water, L.E 100 for Kebab x,x''

                                   we just bought mineral water + pepsi for each of us

                                                 this day was really a tiring day =,='

Wednesday, July 13, 2011

Post Nie Utk Makcik Sayer Yg Cantek ^0^

Salam, cik reen...aish susah nyr nk kontek makcik yg sorg neh hehe... smlm msa kte kuar duit de kedai jual jubah, kte xtau acik ske ke x, byk je yg kte mek pic nyr (bhs melayu sye huhu TT,TT harap fhm la ek acik).. tp yg kte rs plg best yg nie, hrga plak xtau cmne, yg psti mhl sket la dr tmpt yg kte g ronda smlm ( n kt tmpt kte ronda smlm xde jubah yg best + duit dh xckup ^^" hehe)....

                                                               ~Jubah 1~

                                                                       ~Jubah 2~

                                                     ~Jubah 2: design manik + labuci~

                                                  ~Jubah 2: manik + labuci kat lengan~

                                               ~Jubah 2: manik + labuci kat kaki jubah~

                                                                    ~Jubah 3~

                                                        ~Jubah 3: Lengah n Pocket~

Kalo xde atr 3 nie yg acik brkenan, bg 1 atr 3 nie yg acik ske, then nt kte try carik pattern lain. + kte nk tau test acik jenis yg cmne...klo kte, kte plg ske no. 3, then no. 1...

Tuesday, June 28, 2011

my 'poor' brain cell


                                                  Biochemistry exam- 1 day more to go

“the more I read n make revision for biochem, the more I feel that my brain cells has become less…..huhu TT,TT .... I’ll have anatomy after that, what should I do with my brain cell…"  

 

Wednesday, June 22, 2011

Yey!! Dapat Pisang Best ^^"


haha..pe kene ngan post sy kali nie?? ^^" Eh, suka hati sy la nk buh pe pon..tmpt sy (wuekk!! :p 메롱!!! )

 bukan pe, dh beberapa hr nie susah btol nk dpt pisang yg enak...haha, kt mesir nie sy xjumpa lg pisang yg plbagai jenis cm kt mesia -,-" yg sy tau, beli dan rasa (rasa tue berlainan, len type sy xtau..huhu, paham ker??) oh, juga saiz pisang yg berlainan :P juga warna sbb kdg2 pisang tue hitam dh kulit dier sket2 sbb kene pancaran cahaya matahari (haha ayat... ^0^)..

sy kene makan pisang la sbb skang tem exam, sy jd cpt lapar + otak sy pon nk makan ^^" wpon pisang hr nie lbh mahal dr biasa, sy ttp nk beli ..

oh ye, hr nie sy exm histology written...sblm g kls, sy g ngulang sumer yg tlh sy baca dan hafal d bilik basuh (bukan bilik air la!!! TT,TT ) bilik tue tmpt kitorg buh mesin basuh..mesin basuh tlh dijadikn meja sy dgn jayanya hoho...g kls xlalu nk mkn...so, bl hbis exm sumer org cr makan...thanks to my housemate yg sgt perihatin ^^ mereka tlh membeli lauk dan menambah lauk (masak)....kami tlh makan ngn lahapnya hahaha...dan sy jg dhmakan lebih dr limit yg spatutnyr =,= menyebabkan perut sy xbpe nk selesa

ok bye ^0^


                                                안녕!!! <3

Sunday, May 29, 2011

27 mei 2011 - ronggeng besday hjr II



please come again later ^,-

                                 안녕!!! ^0^